Week van de poezie

Bloesem

Op mijn dakterras is het al volledig lente, maar met navenant weer wil het nog steeds niet zo vlotten.
Het is een en al nachtvorst en natte sneeuw wat de klok slaat. Het lijkt wel november. Wat dan natuurlijk wel weer uitstekende meteorolgische omstandigheden zijn voor de poezie. En dat komt goed uit, want het is op dit moment ‘De Week van de Poezie’.

Wisten jullie dat? Nee, inderdaad, en dat kan ik me voorstellen. We hebben de Nationale Poeziedag en de Boekenweek nog maar net achter de rug, en promotie van de letteren is mooi, maar er bestaat ook zoiets als een verzadigingspunt. Een moment waarop extra reclame geen zin meer heeft. Of sterker nog, juist contraproductief gaat werken. Vergelijk het met de Kalverstraat, waar het complete winkelbestand 365 dagen per jaar de borden in de etalages ‘Uitverkoop’ laat schreeuwen. Waardoor het tot een loze kreet is verworden. Een holle frase waardoor niemand zich meer naar de stad laat lokken.

Enfin. Hoewel het dus tegenwoordig continu De Week, De Maand, Het Jaar, of De Dag is van het een of ander, dus ook aan de lopende band die van de poezie, en geen hond er nog een wimper van optrekt, merk je het als dichter wel degelijk. Als er weer eens zo’n week/dag/jaar/maand van de poezie is, bedoel ik. Want dan word je, zelfs als voormalig poetryslamkampioen in ruste, veelvuldig uitgenodigd om op te komen treden.
En vaak is dat op scholen, waar ze de bewuste ‘week’ of ‘dag’ van de poezie hebben aangegrepen om een leuk gedichtenprojectje te doen met de leerlingen.

Zo ook op het Koning Willem I college te ‘s Hertogenbosch, waar ik aanstaande dinsdag overdag een voordracht mag geven. Samen met Dorine Wiersma (de cabaretier van het liedje over Heleen van Royen) en Tjitske Jansen (succesdichteres). Daarnaast vormen Tjitske en ik samen met een redactrice van het ‘Onbederflijk vers’-festival een jury om gedichten te beoordelen die door de leerlingen zijn geschreven.
Uit de ruim 200 scholieren van het college die in het kader van ‘De Week van de Poezie’ een gedichten-workshop hebben gevolgd, zijn tien pennevruchten door datzelfde college geselecteerd, en de schrijvers daarvan zullen ze aanstaande dinsdag op het podium voorlezen.

Om ons, jury, niet al te zeer voor het blok te zetten, kregen we in de afgelopen week de gedichten thuis gestuurd, zodat we ze in vertrouwde omgeving alvast konden doorlezen.

Dat heb ik vanmiddag gedaan.

Wat zal ik zeggen? Ik had al vele malen eerder met dit bijltje gehakt en werd doorgaans altijd blij verrast met de originele vondsten die rijmdwang van de puberende medemens kan genereren. Blij verrast door het oprechte liefdesverdriet, het oprechte onbegrip van de grote gemene wereld, de oprechte wanhoop en ellende. Gedichten van schrijvers die juist door hun onvermogen taal aan te wenden als versluieringsmiddel, eerlijke ongeslepen poezie opleverden.

Maar vanmiddag las ik de 10 geselecteerde gedichten van het Koning Willem I-college.
En als ik Joran v/d Sloot zou heten, dan zou ik nu met een joint tussen mijn lippen in een met verborgen camera’s behangen SUV zitten en moeten bekennen: "Weet je Patrick, ze zijn sleeeeeecht!"
"Dat weet ik toch Joran, echt jongen, dat weet ik toch."
"…"
"Maar toch, je kan me gewoon vertellen man, als het je dwars zit. Dat weet je toch Joran? Vertel, waarom vind jij ze zo slecht?"
"Ja gewoon man, echt, serieus, Patrick, ik zweer het je. Die gasten.. Conjo man, ik die gedichten dus drie keer doorlezen he Patrick, drie keer, ik zweer het je, en echt jongen, geen touw aan vast te knopen man, serieus. Weird gewoon."
"Weet ik toch Joran, weet ik toch. Maar waarom heb je dan ook niet gewoon de hulp ingeroepen van een vriend ofzo, weet je, die je kan helpen met dat soort dingen te begrijpen, jongen. Poezie is ingewikkeld Joran, je weet toch?"
"…"
"Je weet toch Joran!"
"Patrick, dat heb ik gedaan man! Echt waar! Serieus! Maar het was gewoon echt waardeloos Patrick, vertrouw me man, ik had Johnnie dus gevraagd he, ken je Johnnie?"
"Natuurlijk ken ik Johnnie Joran, goeie goser, maakt goeie gedichten ook, weet ik toch. Wat zei Johnnie, vertel het me Joran."
"Dat het mega-kut was, Patrick, die gedichten, echt waar, serieus!"
"Ze zijn nog jong Joran, daar op het Koning Willem I College, weet je wel hoe jong ze daar zijn? Ze zijn nog maar net van de lagere school jongen, je moet ze een beetje credits geven, weet je."
"Dat is het ‘m nou net, Patrick, ze zijn niet jong! Dat ontdekte ik dus echt! Johnnie heeft ze gegoogled man, ze zijn tussen de fucking 16 en 18 jaar! Ze zouden gewoon al slim moeten zijn man! Maar Patrick, ze zijn doooooom!"

Het is waar helaas. Ik las die tien geselecteerde gedichten van het Koning Willem I college, en ging er helemaal vanuit dat het poezie was van 12 a 13 jarigen, getuige de onderschriften die klassen als 1a en 2b representeerden.
En verbaasde me over het gebrek aan originele invallen.
Over het gebrek aan oprechtheid.
Over het gebrek aan een allesoverheersende rijmdwang.
Over het gebrek aan alles wat scholierenpoezie zo spannend maakt.

Dus ik ging googlen. En ontdekte dat het Koning Willem I college geen middelbare school is, maar een vervolgopleiding, een MBO. En dat deze gedichten afkomstig waren van leerlingen tussen de 16 en 18 jaar, die studies volgden als ‘fotografie en media.’
De gedichten waren bijna stuk voor stuk exemplarisch voor de combinatie ‘grote pretentie plus totaal talentloos’.

Ik zie er plotseling tegenop, tegen dinsdag. Tegen het optreden, maar vooral tegen het jureren.

Hoewel. Er was er eentje. Of misschien, met een beetje goeie wil waren het er drie. Drie meisjes die iets konden. Het eerste meisje is blind, de tweede heeft een alcoholist als vader, en de derde is een politiek vluchteling. Voor zover ik het kon opmaken uit de gedichten.
Zij deden iets met gevoel, en soms, heel sporadisch, ook iets met taal. De rest was de ongeletterdheid nauwelijks ontstegen, en kwam qua inhoud niet verder dan in het wildeweg quasi-filosofisch onsamenhangend associatief voortbrabbelen over bijvoorbeeld ‘licht’ of ‘woorden’, omdat ze leken te denken dat zulks moest, bij poezie.

Wat mij betreft wint het meisje met de alcoholische vader. Het gedicht ‘verdoofd’, waar absoluut nog het een en ander valt te redigeren, bevat als enige van alle inzendingen een aantal goeie regels:

Een teruggetrokken man
Gekweld door eenzaamheid
Gemarteld in je eigen kelder

En:

Jij bent immers mijn vader
Een dwangbevel tot houden van

Tot zover de mooiste zinnen.
Het gedicht eindigt met de strofe:

En toch blijf je mijn vader
Met jouw ogen zo verdoofd
Ik zou geen ander willen
Zeg ik met opgeheven hoofd.

Ik zou bijna zeggen: doe mijn zo’n dochter!
En neem tegelijkertijd van me aan dat ik naar aanleiding van de eerdere bekentenissen uit dat gedicht, direct zou stoppen met drinken.
Of nou ja, proberen dan.

Anyways. Dit gedicht van Regina K., mocht er wat mij betreft wezen.
De rest van de inzendingen was prut.

Maar soms is 1 bloemetje genoeg. Genoeg om te geloven dat het lente is.

Advertisements

3 thoughts on “Week van de poezie

  1. Je bent een goed schrijver 🙂
    Ik wacht met spanning op je vervolg over ganzendijk! Ironisch genoeg op een schimmelende vliering te Arnhem, waar ik mijn eerste vrije jaren mag beleven, en stiekem een beetje Brusselmans probeer te zijn.

    Liefs

  2. In Zweden koop je voor dertigduizend euro een prachtig huis met een paar voetvalvelden land erbij, hoorde ik net van de overbuurman…

  3. ach ja, wie weet waar abraham de mosterd haalt. maar die koters tegenwoordig, tss-tss. ze hebben ROC op hun voorhoofd geschreven. die belabberde kwaliteit is overigens ook te wijten aan de media (weer eens). heb je wel eens een gemdiddelde krant opengeslagen? nou ben ik geen purist, maar ik moet soms mijn best doen om er een lopende zin van te maken. Jezus, nooit gedacht dat ik zo’n cultuur-pessimistisch toontje aan zou slaan. zo zie je maar. it’s all going dwon the tube.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s